zaterdag 12 juli 2014

Tips & tricks voor het geven van je mening

Ik zal eens met de deur in huis vallen. Ik ben docente Nederlands. In ruste weliswaar maar eens een lerares, altijd een lerares. Ik heb een behoorlijk aantal jaar voor de klas gestaan om onze moerstaal te doceren. En juist bij het vak Nederlands gaat het vaak over het geven van je mening. Nu is het zo dat we in onze koude kikkerlandje vrijheid van meningsuiting hebben. Persoonlijk vind ik dat absoluut iets om te koesteren. Als persoon die altijd en overal wel iets van vindt, ben ik blij dat we dit recht als burgers hebben. Neemt niet weg dat het feit dat je je mening mag geven, ook direct maakt dat je hem ter allertijden moet geven. Maar goed, dat is een ander  verhaal. Zal ik ook eens een blogje over schrijven. Vandaag hang ik echter weer eens de frik uit door wat van mijn persoonlijke tips & tricks te delen voor het geven van je mening en eventueel iemand van feedback (opbouwende kritiek) te voorzien. Altijd prima om daar eens even bij stil te staan, nietwaar?

- Je kunt pas je mening geven of ergens kritiek op uiten als je het hele verhaal helder hebt. Begin dus niet direct te blèren maar zorg dat je eerst het plaatje compleet hebt. Hetzij door domweg heel goed te lezen, hetzij door goed te luisteren en iemand uit te laten praten. Appeltje, eitje!

- Om even in te gaan op het voorgaande puntje; wanneer zaken niet duidelijk zijn, is het absoluut geen schande om vragen te stellen waardoor je je een mening kunt vormen. 

- Je kunt uiteraard van alles vinden maar zorg dat je met argumenten voor de dag kunt komen. Realiseer je ook dat zakelijke argumenten, oftewel bewijsbare argumten waar niet aan te tornen valt, een stuk sterker zijn dan emotionele argumenten gebaseerd op je gevoel. Ook argumenten op basis van al dan niet eigen ervaringen, zijn minder sterk dan vaststaande feiten. 

- Als je überhaupt geen argumenten bij je mening kunt bedenken, zegt dat dus iets over je mening. Weeg af of het in dat geval raadzaam is deze te delen. 

- Blijf niet enkel hangen bij je eigen standpunt maar probeer ook eens te bedenken waarom tegenstanders een andere mening zijn toegedaan. Eventueel kun je daar je voordeel mee te doen door gebruik te maken van contra-argumenten. Je haalt dan een tegenargument aan om deze vervolgens direct te weerleggen. Zo maai je het gras voor de voeten weg bij mensen die jouw mening niet delen. Slim hè?

- Je krijgt geen gelijk door boos te worden of harder te gaan praten. Ook helpt het niet om op een agressieve manier te proberen je gelijk te halen. Indien je weet waar je het over hebt, kun je dat prima op een rustige manier uit de doeken doen.

- Als je wilt dat jouw mening gerespecteerd wordt, zorg dan ook dat je de mening van een ander respecteert. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en tevens is er weinig mis met een heftige discussie. Toch is het van belang dat je het niet op de man speelt. Des te geloofwaardiger ben je. 

- Eventueel kun je ervoor kiezen te benadrukken dat je begrijpt waarom je tegenstander op een bepaalde manier ergens tegenaan kijkt. Zo komt jouw mening net iets minder hard aan. 

- Bij het uiten van kritiek is het ook wel zo aardig om daarnaast te vertellen wat er naast minder goed, wel goed gaat. Het kan nooit zo zijn dat alles alleen maar negatief is. Ook al kunnen er zaken anders volgens jou, het is wat mij betreft niet nodig om iemand met een rotgevoel op te zadelen. Het krijgen van kritiek is nooit prettig dus zorg dat je het fatsoenlijk brengt. 

- Om nog even voort te borduren op het bovenstaande puntje; indien je kritiek uit, geef dan ook aan hoe zaken volgens jou zouden moeten worden aangepakt. Het is vrij gemakkelijk om het ergens niet mee eens te zijn maar wat schiet diegene ermee op als hij of zij niet weet wat er anders zou kunnen of moeten? Houd ook hierbij weer rekening met zakelijke, morele en emotionele argumenten. 

- Wanneer het er ingewikkelde kwestie betreft, maak dan eens een kleine argumentatie-analyse. Schrijf steekwoordsgewijs alle genoemde argumenten en contra-argumenten onder elkaar op. Zo ontstaat er een overzichtelijk lijstje. Persoonlijk vind ik dit vooral handig bij het beoordelen van betogen. (Bij betogen wordt er een stelling verdedigd!)

Ik stel voor dat we ons hier massaal aan gaan houden in het kader van wereldvrede. Zo moeilijk is het allemaal niet. Make love, not war! Gegroet en een fijn weekend!

Volg mij nu ook op BloglovinInstagramFacebook en Pinterest. 

10 opmerkingen:

  1. Is het weer eens nodig? :(

    xox Tally

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een groot probleem is dat mensen niet luisteren. En dan bedoel ik echt luisteren. Soms zit iemand gewoon niet te wachten op goed bedoelde raad of een mening. Wil iemand het verhaal kwijt. En dan heb je ook van die mensen die gelijk over een verhaal heen walsen want ze hebben hetzelfde meegemaakt. En inderdaad kritiek geven is makkelijk maar onderbouw het en denk mee naar een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe vaak ik wel niet gezegd heb "Maar uh, we hoeven het toch niet eens te zijn?'' Dat gaat er bij sommige mensen niet in of zo. Vind ik ook: For Worldpeace!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist helemaal niet dat je lerares bent, wat leuk! Goede tips ook, veel dingen herken ik ook uit mijn eigen opleiding (mwd). De regels voor het geven van feedback worden er in het eerste jaar echt goed ingestampt, maar dit is bij veel mensen ook wel echt heel hard nodig. Naar elkaar luisteren, elkaar uit laten praten en respect voor elkaar hebben ook al ben je het totaal niet met elkaar eens, zijn zó belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgende tip (of heb ik niet goed gelezen?) soms is het beter je mening voor je te houden, als deze niet gevraagd is of als deze als kwetsend of pijnlijk kan overkomen.... ik loop hier dagelijks tegenaan als het gaat over het 10 maanden borstvoeden, mijn opvoedstijl, mijn voedingsstijl etc kortom alles wat ik voor mijn kindjes doe! Daar heeft altijd wel iemand een mening over en dan 99% van de gevallen een mening die lijnrecht staat op hoe ik het doe, en mensen vrezen dan niet hun ongezouten mening te geven, en vaak op een kwetsende manier. Ik heb zo'n vermoeden dat zo'n situatie ook de achterliggende oorzaak (krom nederlands) is van deze blog?
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit artikel gaat bij mijn favorieten (zie blog van morgen).
    Heel goed beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hear hear! Waarom iedereen te pas en te onpas overal zijn mening moet geven weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Zou mooi zijn als dit lijstje dan keurig opgvolgd wordt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...